Kakmek Spa info @ contact

Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi saya seperti di bawah:-

Mobile Number: 0136983686 (Kakmek)

Alamat: Taman Jasmin, Kajang, Selangor.

Email: kakmekspa@yahoo.com

Blogger: kakmekurut.blogspot.com

PENYAKIT KAYAP

Petua..merawat penyakit kulit....kayap.



Antik Gel sangat baik digunakan untuk merawat kayap dan penyakit kulit kerana ia diperbiat dari buah pinang muda
Penyakit kayap terbahagi kepada tiga jenis, iaitu melukut, kayap jagung dan kayap ular atau nama saintifiknya herpes zoster atau disebut shingles berpunca daripada serangan virus Varicella zoster (VZB) iaitu daripada kelompok virus herpes.

Gunakan daun cili dan kapur makan. Tumbukkan atau ramas daun lada serta campurkan sedikit kapur kemudian sapukan dibahagian badan yang ada kayap. Lakukan 2 kali sehari. Insya Allah kayap akan sembuh dalam beberapa hari.

Lazimnya ruan kayap ular ini bermula dari tengah belakang badan dan merebak ke bahagian dada. Ada juga kayap ini menyerang bahagian dada sahaja. Kayap ular ini akan menerang uratsaraf 'rasa' di bahagian mata. sekiranya ia tidak dirawat ketika peringkat awal lagi. Sekiranya berlaku pesakit akan merasa pening-pening dan sakit diikuti pula dengan tumbuh ruam di bahagian dahi dan di bahagia tepi mata.
Jika mata turut diserang ia kelihatan merah dan berlakulah apa yang di-katakan ‘conjunctivitis’. Mana-mana urat saraf ‘rasa’ akan diserang oleh kuman kayap ular ini bila tumbuhnya kayap ini di kulit di mana adanya urat saraf ‘rasa’. Ruam yang berlaku pada kulit memakan masa dari 10 hari hingga dua minggu untuk sebuh jika dirawat dan kemudian ia akan mula reda dan meninggalkan parut pada kulit.

Bagi pengidap kayap ular yang lebih tua, mereka akan measakan kesakitannya dalam jangka waktu yang lebih lama iaitu berbulan=bulan ataupun makan tahun, apatah lagi jika ia tidak dirawat. Kesakitan ini digelar 'Post -Herpetic Neuralgia' dan begitu menyeksa kerana ubat-ubatan yang diberikan lazimnya kurang berkesan. Sebelum seorang pakar dapat merawat kayap ular ini dia harus benar-benar mengentahui secara  mendalam berkaitan penyakit ini.

Pada hakikatnya rawatan yang diberikan kepada pesakit kayap ular ini ialah untuk mengurangkan ataupun meringankan kesakitan dan mencegah jangkitan yang menyebabkan bernanah akibat bakteria. Rawatanny mudah pesakit akan diberikan sejenis pil untu makan. Sementara itu ubat sapu yang berbentuk cream atau cecair untuk disapukan keatas kulit yang menghidap penyakit ini. Tujuannya untuk memudahkan rawatan dan mengurangkan kesakitan dan rasa gatal-gatal disamping membenatu mengeringkan kulit yang melecur.

Selain kayap ulas ada beberapa jenis lagi kayap seperti: -

1) Kayap Api
2) Kayap Tompok
3) Kayap Seledar
4) Kayap Harimau
5) Kayap bersambong - Boleh menyebabkan maut sekirannya lewat mendapat rawatan

Apakah tanda-tanda terkena penyakit ini ?

Apabila virus kayap dijangkiti pada badan, mangsa akan merasa demam, tekak loya dan pening berpanjangan. Badan pesakit akan dijangkiti ruam panas, badan rasa sengal dan hilang selera makan. Bagi penyakit kayap yang lebih serius, pasakit akan dijangkiti gelembung-gelembung air pada bahagian tertentu badan. Bagaimanapunkayap ular ini juga boleh menyerang sesorang tanpa sebab. Kuman kayap ular ini akan menyerang uratsaraf dan kerana itu pesakit akan badan rasa sakit dan bisa.

Bagaimana merawatnya?

Petua 1
menggunakan daun pokok duit2 yang ditumbuh hancur kemudian ambil air daunnya serta air perahannya ditekpakan pada tempat yang terkena kayap dan dibalut semalaman,

Petua 2 (Untuk Kayap Setompok)
Gunakan daun delima dimbuk lumat + dedak sejuk (tanpam pewangi) Sapu n@ tambal di tempat kayap. Insy Allah 2 - 3 hari ia akan sembuh. Walaubagaimanpun makanan hendaklah dijaga perlu berpantang sedikit terutama makanan yang boleh menyebabkan gatal dan bernanah. Parutnya jangan diku[il untuk mengelalkan jangkitan merebak.

Petua 3
Pucuk delima, pucuk daun setawar, pucuk daun bunga melor, pucuk daun mambu. Semua daun ini ditumbuh atau di blender dan dimcpukan dengan bedak sejuk dan dibancuh pekat. Disapu atau tampal pada tempat kayap tersebut. Tampal 2 - 3 jam sekali. Lakukan setiap hari hingga sembuh.

Petua 4
Gunakan akan rumput kerbau, basuh dan celup pada tempat yang kena kayap

Petua 5

Menggunakan garam bukit (rock salt). cara merawat dengan ambil sedikit garam bukit dan campur sedikit air biar garam bukit tersebut separuh larut dan sapu di kawasan kayap tersebut. amal 2 kali sehari sebelah pagi dan malam.Selepas tu ambil 4 cubit garam bukit dan masukkan dalam segelas air, lepas kacau sehingga larut sambil berselawat dan minum (sunnah rasul).. ini adalah rawatan secara dalaman & luaran, insaAllah penyakit kayap sembuh. Selain itu juga boleh merawat untuk jerawat, gatal serta penyaki-payakit kulit yang lain.

Petua
 Ambil sebatang pokok keladi cantik atau nama lainnya keladi merbah, seterusnya keluarkan air dari batang pokok keladi dan sapukan kepada bahagian badan yang dijangkiti penyakit kayap. Insya Allah besoknya boleh sembuh.

Perhatian!
Kepada penghidap penyakit kayap hendaklah berpantang makan seperti makanan yang mengandungi minyak, buah2an yang boleh memberi mudarat spt makan seefood, telor dan aayam. Ada yang memaklum kita kita tidak boleh mendengar orang menggoreng atau pesakit sendiri yang menggoreng. Tidak boleh menggunakan sabun. Sayurran dan buah-buahan pantangnya serti orang bersalin.

20 comments:

  1. banyak nye kena pantang macam orang bersalin pulak le! ni dok under medication herpes zoster la ni...hu!hu! :(

    ReplyDelete
  2. Salam semua. Saya ada hasilkan krim yang telah terbukti berkesan untuk kayap. Disapu pada kayap terasa sejuk saja. Hilang rasa gatal dan pedih. Dalam masa 1 @ 2 hari insyaAllah kering, kulit boleh dikoyak keluar tnggal kulit baru. Hubungi saya untuk mencubanya. Jenama Krim Mutiara Bumi. Harganya cuma 12.00 saja..Hj Man 013438413..T kaseh. 

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam... hj man... de jual lgi ke krim utk kayap ni... bleh hubungi sy.. aidah 0173742821.. terima kasih ye.

      Delete
    2. Salam Hj.Man,kalau kayap.ular sudah.kering,tapi tmpt kayap.tu.terasa ada benda yang menyucuk2 dan rasa bisa..boleh tak pakai krim Hj.Man

      Delete
  3. Layari krimmutiarabumi.blogspot.com ada latest update tntang kayap..tk

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum nak tnya kwn sy kena kayap tapi kayap dia dah kering tapi dia masih lagi terasa gatal loya,skit kepala, bdan lemah dan hilang selera makan.. camna tu?? dia pegi amek ubat klinik aje..

    ReplyDelete
  5. Salam hormat.Setiap penyakit pasti ada penawarnya.Syukur kpd Allah penawar kayap sudah ditemui.Sudah ramai yang sembuh dengan izinNya.Dapatkan rawatan lanjut di Pusat Rawatan Fitrah Healthcare Centre Gombak. 019 6676236-Dr Wan sedia membantu.

    ReplyDelete
  6. salam..saya tgh mngalami kaya..apa ubat die

    ReplyDelete
  7. tolong saya..apakah ubat kayap

    ReplyDelete
  8. Salam..saya juga tgah mngalami kayap selepas bersalin sehigga skrg dan skrg tgah pregnan baby ke 2..saya sgt2 stress dan kekadang menangis xthan gatal dan pedih..saya risau kalau berlanjutan sehingga dlm pantang..tolong la sy sgt2..ape ubat yg cpat berkesan..tq

    ReplyDelete
  9. Aslm..bg yg mencari ubat rawat kayap, kudis buta dll sakit kulit yg berkesan sila cuba krim mutiara bumi..hubungi 0134389413

    ReplyDelete
  10. boleh h7bungi saya ubat penyakit kayap

    ReplyDelete
  11. siapa tahu pakar untuk rawatan kayap ular ni.. tak berapa percaya dengan ubat doktor

    ReplyDelete
  12. Sya ingin mendapatkan krim tersebut,tel Sya 0108662138,Sya dari seremban

    ReplyDelete
  13. Kayap ular atuk saya melarat boleh ke sapu krim haji man

    ReplyDelete
  14. Boleh bg contact no x... sy sdg dijangkiti kayap ular...

    ReplyDelete