Kakmek Spa info @ contact

Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi saya seperti di bawah:-

Mobile Number: 013 698 3686 (Kakmek)

Alamat: No.299, Jalan 10, Taman Jasmin, Kajang, Selangor.

Email: kakmekspa@yahoo.com

Blogger: kakmekurut.blogspot.com

AKIBAT & KESAN TIDAK BERPANTANG

RAHIM JATUH AKIBAT KURANG BERPANTANG 

Kebanyakkan  wanita atau ibu yang baru melahirkan anak, malas berpantang atau degil apabila disuruh berpantang dan paling teruk tak tahu lansung tentang apa itu berpantang . Memang lumrah manusia perkara b ada pendapat  sendiri berdasarkan kawan2, buku dll. Tapi Alhamdulillah dengan adanya  teknologi sekarang, wanita yg baru bersalin pada masa sekarang, banyak membaca, mendapatkan khidmat nasihat drpd pakar atau bidan, bagaimana nak berpantan  menjalankan servis berurut & bertungku serta khidmat nasihat kepada bakal-bakal ibu dan bapa tentang menghadapi kelahiran, CARA berpantang, pemakan dan bagaimana mengatasi situasi meroyan dan bagaimana mengelak meroyan ketika berpantang, juga bagaimana menghindari demam kuning pada baby dan macam2 lagi. Paling penting berpantang cara tradisional tapi moden.

Ada sesetengah wanita yang degil, tak mahu berpantang, tak nak ambik jamu lepas bersalin, tak nak berurut atau bertungku, mandi air sejuk, minum ai

Apakah Akibat dan Kesan :

1) RAHIM JATUH / PROLAPSE 

Prolapse Rahim adalah satu keadaan di mana rahim jatuh kebawah dan kadang kala terkeluar dari saluran faraj. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh ligament dan otot yang biasanya memegang rahim pada kedudukkan asal menjadi lemah akibat dari kehamilan dan kelahiran, Justera itu rahim seakan-akan melorot ke bawah melalui saluran faraj.
Keadaan ini merangkumi beberapa peringkat

- Peringkat awal ia hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa.
- Peringkat kedua dimana pintu Rahim jatuh sampai kepermukaan faraj.
- Peringkat ketiga yang sangat teruk ialah apabila keseluruhan Rahim terkeluar daripada saluran dan permukaan faraj, keadaan ini yang biasa di gelar "tombong”.

2) GANGGUAN KENCING 

Ramai wanita yang mengalami masalah kekenduran rahim atau prolapse akan menghadapi masalah kencing contoh:
      -  kerap kencing
      -  sakit ketika nak kencing
      -  kencing yg tak terkawal khususnya semasa batuk, ketawa yang kuat ini
         di panggil (Stress Incontincence).

Keadaan ini menyusahkan dan menganggu tugas harian khususnya dalam menjalankan amalan  ibadah seperti solat.

3) GANGGUAN HUBUNGAN KELAMIN

Oleh kerana berlakunya kelonggaran pada faraj khususnya pada otot yang memegang faraj yang dipanggil Pelvic FLOOR Muscle, Maka kekuatannya untuk mencengkang atau mengemut dalam proses hubungan seksual mungkin terganggu. Ini meyebabkan kepuasan dan kenikmatan seks, khususnya kepada sang suami kurang puas & tak menyeronokkan. Ramai wanita seta suami mengadu tentang kurang nikmat dan tidak puas ketika melakukan hubungan seks, terutama selepas melahirkan anak. Perkara ini berpunca daripada pelbagai faktor tetapi diantaranya ialah kekenduran atau kelemahan otot disekeliling faraj.

4) SAKIT PINGANG : Tidak selesa dibahagian Sulit Wanita

Gangguan lain yang boleh timbul akibat daripada proplapse rahim ialah rasa tidak selesa dibahagian sulit, kerana sesuatu benda iaitu rahim terkeluar daripada faraj. Ini berlaku ketika berdiri atau banyak berjalan. Oleh sebab Rahim jatuh ia menarik otot dan sering kali urat dibahagian pingang juga akan tertarik menyebabkan ramai diantara wanita mengadu sakit pinggang.

5) GANGGUAN KESIHATAN

Dalam KES Proplapse yang teruk atau peringkat ketiga dimana keseluruhan rahim terkeluar, seringkali pintu rahim tergesel pada seluar dalam dan menyebabkan luka atau erosion. Luka ini seringkali dijangkiti kuman dan menyebabkan keputihan atau pengeluaran lendir yang banyak. Dalam jangka masa panjang ada juga kes dimana berlaku ketumbuhan akibat daripada pergeseran yang berpanjangan.


Oleh Sebab itu, jangan ambik mudah tentang berpantang, pakai bengkung, makan jamu bersalin dan makan makanan yg disyorkan.. Kalau tak tau nak cari kat mana jamu, bengkung, daun mandian, senang cerita barangan untuk berpantang, boleh jenguk dan 'LIkE' pages Facebook kami. 'URUT TRADISIONAL KAKMEK'



KEBAIKAN DAN KHASIAT UBI KENTANG

Saat ini kentang menjadi salah satu bahan makanan yang populer untuk menu diet. Namun selain bermanfaat bagi diet, Kentang juga menyimpan banyak manfaat penting untuk kesehatan tubuh. Berikut adalah beberapa alasan penting kenapa Anda harus rajin mengamalkan permakanan kentang atau mengganti nasi dengan kentang sebagai menu karbohidrat anda.

* Kaya dengan serat
Walaupun kentang dianggap sebagai salah satu sumber karbohidrat, namun selain itu kentang juga kaya dengan serat. Oleh kerana itu kentang disarankan sebagai menu alternatif pengganti karbohidrat bagi mereka yang sedang berdiet.

* Merawat beberapa penyakit
Kerana kentang adalah sumber serat yang baik, maka kentang juga dapat bermanfaat bagi sistem pencernaan anda. Selain itu kentang juga dapat mengurangi risiko cancer dan penyakit jantung. Kandungan vitamin B6 di dalamnya juga dapat membantu anda melawan gangguan saraf.

* Baik untuk penderita diabetes.
Banyak orang yang berpikir bahwa kentang tidak baik bagi penderita diabetes kerana dianggap dapat meningkatkan kadar gula darah. Namun kandungan glukosa di dalamnya baik untuk mengawal kadar gula dalam darah penderitadiabetes.

* Menyehatkan kulit
Kentang mengandung vitamin C yang sangat baik untuk tubuh anda terutama kulit. Selain itu apabila anda menggunakan kentang sebagai masker dimata selama 30 minit, maka bengkak dan juga lingkaran hitam di bawah mata dapat hilang.

* Baik untuk kesehatan otak
Kentang kaya dengan zat besi dan zink yang baik untuk kesehatan otak anda.

* Mengurangi peradangan
Jika Anda rajin mengamalkan kentang,maka dapat mencegah sistem pencernaan anda dari peradangan dan juga dapatn terhindar dari sakit usus.

* Menyembuhkan batu ginjal
Batu ginjal disebabkan terutama kerana meningkatnya kadar asam urat dalam darah. Kentang mampu menurunkan kadar asam urat tersebut.

* Meredakan stress
Kandungan vitamin B6 yang terdapat di dalam kentang mampu mengurangi stress baik, stress fikiran maupun stress tubuh. Kentang juga mampu meningkatkan hormon adrenalin yang dapat meredakan stress.

Kentang dapat memberikan manfaat yang besar untuk kesihatan Anda. Namun jangan menggorengnya kerana dapat menghilangkan kandungan nutrisi b

KHASIAT DAUN INAI

Khasiat dan Info Pokok Inai

Inai atau nama saintifiknya Lawsonia Inermis adalah sejenis pokok yang mempunyai khasiat dan nilai perubatan yang tinggi terutamanya bahagian daunnya. Pokok inai yang mempunyai banyak ranting ini mendapat namanya daripada perkataan Arab ‘Hina’ yang bermaksud ubat.

Ahli sejarah mendakwa bahawa orang orang Mongol telah membawa inai ke India pada kurun ke-12 sementara pihak lain mendakwa inai berasal dari India. Ahli arkeologi pula mengatakan mereka menemui bukti bahawa inai telah digunakan oleh orang Mesir dalam proses menghasilkan mumia apabila mereka mendapati kuku jari dan kaki mumia yang mereka temui disapu dengan sejenis pewarna merah yang dipercayai adalah inai.

Daun inai mengandungi bahan pewarna glukosid dan asid henotanik. Asid henotanik pada daun inai menyebabkan kulit yang disapu inai akan berwarna merah. Ini disebabkan pewarna yang sememangnya terdapat dalam asid henotanik akan bergabung dengan kolagen pada sel kulit dan keratin pada kuku dan rambut. Minyak daripada biji inai mengandungi behenik, arasidik, sterik, palmitik, asid oleik dan linoleik.

Pokok inai mempunyai nilai ubatan yang tinggi terutamanya pada daunnya. Selama berkurun kurun lamanya inai telah digunakan untuk tujuan perubatan. Salah satu kegunaan utama inai adalah sebagai agen penyejuk.

Inai boleh digunakan untuk menyembuhkan luka dan kudis di sekeliling kuku. Caranya ialah dengan membersihkan daun terlebih dahulu, kemudian baru tumbuk daun tersebut sehingga hancur. Selepas itu sapukan ramuan daun tersebut pada tempat yang sakit.

Selain itu inai juga boleh digunakan untuk menyembuhkan sakit perut. Caranya adalah dengan meminum air rebusan campuran daun inai segar dan inai kering yang dicincang.

Daun inai yang telah dijadikan serbuk pula dikatakan mampu untuk menyembuhkan luka luka semasa berkhatan, bisul, penyakit penyakit kulit dan sengal sengal tulang. Daun inai juga dikatakan boleh merawat kebotakan. Caranya ialah dengan merebus minyak biji sawi bersama daun inai. Kemudian sapukan ramuan ini di kepala.

Bagi orang orang India, air daun inai baik sebagai bahan astringen yang boleh mengecutkan tisu tisu organik dan dengan ini dapat mengurangkan atau mengawasi pendarahan yang berlebihan. Mereka juga percaya berkumur dengan air daun inai boleh menolong menyembuhkan sakit tekak.

Orang India juga menggunakan daun inai dengan menyapunya pada kulit untuk mengubati penyakit kulit, bisul dan melepuh. Mereka juga menggunakan daun daunnya untuk menyembuhkan sakit kepala dan rasa panas di kaki.

khasiat daun inai
Penyakit penyakit wanita seperti haid yang berlebihan dan keputihan dikatakan mampu dirawat dengan menggunakan daun inai. Jus yang terhasil daripada daun inai segar juga dikatakan boleh diminum kerana ia dikatakan mampu merawat Spermatorrhoea atau ejakulasi yang tidak dikawal.

Bagi kulit pokok inai, ia dikatakan mampu merawat penyakit hati seperti jaundis dan hati yang membengkak. Kulit pokok ini juga dikatakan mampu untuk merawat penyakit cirit birit.

Bunga pokok inai pula dipercayai boleh merawat masalah sakit kepala yang disebabkan cuaca panas. Caranya ialah adalah dengan meletakkan bunga inai yang telah dicampurkan dengan cuka pada sekeliling kepada. Sementara itu, akar akar dan palpa digunakan untuk merawat bisul.

Di samping penggunaan untuk tujuan perubatan, daun inai juga seperti yang kita ketahui digunakan untuk mewarnakan tapak tangan, kuku dan kaki. Bila dicampurkan dengan pewarna asli yang lain, pewarna inai juga boleh digunakan untuk mewarnakan rambut dan bahan tekstil.

Daun inai dipercayai amat baik selaku bahan penyejuk. Selalunya daun inai digunakan untuk menyembuh sakit perut, luka dan kudis disekeliling kuku dan mengatasi masalah keguguran rambut. Ia juga boleh digunakan bagi merawat masalah haid wanita dan keputihan.

Serbuk inai atau daun inai yang dilumatkan digunakan bagi menyembuh penyakit kulit, bisul dan sengal tulang. Jus inai digunakan bagi melegakan sakit kepala akibat cuaca panas. Sementara akarnya diguna untuk menyembuh bisul. Kulit dari batang pokok inai digunakan untuk meredakan cirit birit dan merawat masalah hati atau demam kuning serta bengkak hati.

Orang India menggunakan air inai sebagai penyegar untuk mengecutkan tisu-tisu badan dan seterusnya mengurangkan pendarahan berlebihan. Mereka juga percaya bahawa dengan berkumur air inai dapat melegakan sakit tekak.

Untuk mengubati luka dan kudis disekeliling kuku, bersihkan dan tumbukkan daun inai sehingga lumat dan disapukan dibahagian yang sakit itu. Insyallah sakit akan berkurangan, bengkak dan kelurut akan dapat dielakkan.

PETUA MENGUBATI RESDUNG

Bahan  :

1. Limau nipis 8 biji.
2. Daun pandan 10 helai

Cara-cara.

1) Hiris daun pandan halus macam bunga rampai..
2) Perah limau nipis tadi.. Gaulkan sampai sebati..
3) Satu sebatian akan terbentuk..
4) Sapu pada muka..

Kalau bersesuaian.. tidak sampai 5 minit ulat resdung akan keluar nelalui kulit muka.. Paling banyak akan keluar ikut kening. In shaa Allah ramai yang elok lepas tu..


Buat 3 kali seminggu..

Elok dilakukan antara jam 10 pagi sehingga jam 3 petang kerana waktu ini virus sedang aktif..

Campuran lebih boleh disimpan dlm peti ais..tetapi yg masih baru lebih efektif.

BAHAYA KENTUT RAHIM

BAHAYA KENTUT RAHIM PADA WANITA YANG RAMAI TIDAK AMBIL TAHU..

Jom kenali bahaya kentut rahim :

Sejak akhir-akhir ini, saya mendapati ramai kaum ibu yang mengutarakan persoalan tentang Kentut Rahim. Kentut rahim? Bagi mereka yang belum pernah mengalaminya, mungkin anda akan ketawa ketika membaca artikel ini dan memikirkan bahawa perkara ini adalah suatu yang remeh sahaja. Tetapi, bagi wanita (biasanya yang sudah berkahwin dan melahirkan anak), masalah ini pastinya pernah menimpa anda. Hanya ketika ianya berlaku, barulah anda risau dan cuba mencari Cara Mengatasi Masalah Kentut rahim ini.
Saya suka sekali untuk berkongsi dengan anda di luar sana yang tertanya-tanya apa sebenarnya penyebab dan punca kentut rahim ini serta cara untuk mengatasinya. Malu sungguh jika ianya berlaku terutamanya apabila suami sedang berada berhampiran anda bukan?

Jangan risau, setiap masalah ada penyelesaiannya.

Apakah Sebenarnya Kentut rahim ini?

Kentut rahim atau ini merupakan satu keadaan di mana alat kemaluan wanita mengeluarkan udara dan menghasilkan bunyi seperti kentut. Kentut rahim ini selalunya berlaku akibat udara yang terperangkap di dalam rahim. Angin atau udara dalam rahim adalah udara dari sekeliling yang masuk ke dalam farajj. Keadaan ini biasanya berlaku semasa atau sejurus selepas melakukan hubungan kelamin atau seks. Masalah kentut rahim ini perlu dicegah seawal mungkin kerana ia adalah petanda awal menunjukkan rahim anda mulai TIDAK SIHAT. Ini kerana OTOT-OTOT di sekitar farajj mulai LEMAH dan menyebabkan mudahnya pengaliran keluar masuk udara ketika melakukan apa-apa aktiviti seperti ketika berjalan,bersukan dan sebagainya.Udara di persekitaran kita membawa pelbagai jenis microorganisma (KULAT,KUMAN) dan apabila ia masuk ke dalam rahim anda sebenarnya telah terdedah kepada pelbagai jenis penyakit rahim yang lain. ini boleh dikesan melalui bau pada kentut rahim anda. Kentut rahim kebiasaannya tidak berbau seperti kentut dubur. Tetapi, jika kentut rahim anda itu BERBAU, kemungkinan besar berlakunya jangkitan mikroorganisma (KULAT,KUMAN) yang menyebabkan ianya berbau. Ia juga lazimnya menjadi masalah kepada wanita yang sudah menopaus. Antara kesan yg mungkin terjadi jika ada mengabaikannya masalah kentut rahim ini :

* Jangkitan mikroorganism
* Rahim kurang sensitif
* Tahap Klimakss lemah dan lambat
* Rahim kekeringan
* Rahim menjadi semakin longgar
* Kurang bernafsu
* Rahim berbau
* Keputihan
* Kegatalan
* Tisu rahim semakin rosak
* Rahim kurang sensitif
* Otot rahim menjadi lemah
* Rahim kekeringan

Ada juga pendapat yang mengaitkan kentut faraj ini dengan pembatalan wudhuk kerana bersandarkan pada hadis dibawah :

Hukum wanita yang mengeluarkan angin / kentut melalui faraj (qubul) dan juga dubur adalah batal wudhuknya berdasarkan dalil berikut,

عَنْ َعبَّادِ بْنِ تَمِيْمٍ عَنِ النَّبِىِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : لاَ يَنْصَرِفْ حَتَّى يَسْمَعَ صَوْتاً أَوْ يَجِدَ رِيْحاً

‘Abbad bin Tamim melaporkan daripada Nabi s.a.w yang berkata, “Jangan seseorang berpaling iaitu meninggalkan solat sehingga ia mendengar bunyi kentutnya atau tercium baunya”.

Hadis direkodkan oleh Muslim dan Bukhari

Namun pun begitu ada juga pendapat yang mengatakan TIDAK BATAL wudhuk seorang wanita itu jika keluar angin dari faraj kerana angin yang keluar itu adalah angin dari luar yang masuk ke dalam rahim dan bukannya angin dari usus dalaman. Walahuaklam, Perkara ini perlu dirujuk kepada yang lebih Arif dalam bidang ini. Tetapi bagi saya sendiri,adalah lebih baik kita mengambil langkah berjaga2 kerana ia melibatkan amalan solat harian kita.

Jika anda telah membaca artikel ini sehingga sampai ke sini, saya 100% pasti anda salah seorang yang mengalami masalah kentut rahim ini. Jadi cuba anda tanya diri anda sendiri, pernahkah anda mengambil langkah pencegahan untuk merawat masalah ini? Ataupun anda hanya berdiam diri dan mengharap ia sembuh dengan sendirinya. Ia sangat MUSTAHIL! kerana masalah ini tidak akan pulih dgn sendirinya. Anda mungkin mampu ketawa dan mengabaikan artikel ini. Tapi anda harus ingat peluang untuk berubah berada pada diri anda sendiri.


FUNGSI TAPAK KAKI

AMARAN AWAL MASALAH PERANAKAN JATUH BERMULA DARI SINI...

Lihat dimana kedudukkan titik reflexology bahagian anggota badan kita seperti Rahim, Mata, Usus, Ginjal,Perut, Hidung dan lain lain.

Titik Reflexology nya di bawah telapak kaki kita...so ALERT lah seandai nya kita merasa SAKIT di bahagian telapak kaki ini...kebiasaan akan sakit di bahagian tumit ( masalah rahim ) dan sakit di tengah ke tepi ( masalah usus ).

ADA TAK KAWAN-KAWAN YANG PUNYA MASALAH KESIHATAN WANITA SEPERTI INI.


1> Sakit Tumit @ Telapak Kaki
2> Sakit ari-ari - sakit menekan ke bawah perut
3> Sakit Ketika Hubungan Intim - kering atau melecet
4> Sakit Pinggang hingga ke pangkal peha
5> Bawah sentiasa basah dan berair - rahim kembang
6> Kentut ^V^ - keluar angin melalui "tut"
7> Kerap atau tidak lawas kencing - selalu jd kencing kotor
8> Keputihan berbau
9> Sering kembung perut

Tanda - tanda peranakan telah lemah atau jatuh:

Kalau tidak dirawat dengan segera, boleh menyebabkan terjadi TOMBONG (Iaitu rahim atau peranakan yang terjulur keluar melalui saluran faraj)

Kalau dah keluar banyak, sukar untuk di sumbat semula. Awas lah yer...Boleh berlaku pada sesiapa sahaja tidak kira yang sudah berkahwin atau masih anak dara..



PETUA CEPAT DAPAT ANAK

PETUA CEPAT DAPAT ANAK
heart emoticon

Bagi yang susah nak dapat anak(mengandung) mungkin anda boleh cuba petua ini.

Begini petuanya :

~ Ambil segenggam kacang hijau.
~ Rendam kacang hijau itu selama 2 hari (sampai tumbuh ekor anak tauge kira-kira panjang ekor itu menjadi 2 kali panjangnye kepala tauge). Air rendaman tu hendaklah sama aras dengan kacang hijau (bagi kacang tu tenggelam dalam air).
~ Tutup bekas tu (kalau nak mudah, rendam guna periuk)
~ Bila dah jadi anak tauge, cuci dan buang kulit hijau yang ada (kulit kacang hijau)
~ Rebus tauge itu dengan 2 gelas air kira-kira dalam 15 minit dengan api sederhana.
~ Apabila air rebusan itu dah tinggal jadi separuh. Tapis & ambil air rebusan yang tinggal (kira-kira dalam segelas).
~ Minum air rebusan itu tiap-tiap pagi bermula dari 1st period sampai waktu subur.

Menurut pengamal petua ini, mereka cuma mengamalkan petua ini sebulan saja. Lepas sebulan amal, dengan izin Allah dia mengandung, katanya. Menurutnya lagi, kawan-kawan nya yang lain yang mengamalkan petua ini juga, Alhamdulillah berjaya mengandung.

Kepada mereka yang inginkan anak, cubalah amalkan petua ini. Cuba amalkan dan tawakal pada Allah. Doa banyak-banyak. Semoga dipercepatkan menimang cahaya mata. Sekian

KEGUGURAN DAN LANGKAH PENCEGAHAN

Keguguran sekali pada seorang wanita boleh dianggap biasa . Seperti pokok berbuah buat kali pertama banyak putiknya luruh tidak jadi buah. ' Buang buruk'.
Sebahagian besar keguguran berlaku pada trimaster pertama atau tiga bulan pertama.
Lebih 50% dari keguguran awal tersebut disebabkan cacat keromosom atau baka yang berlaku ketika percantuman benih lelaki dan telor isteri. Tidak semestinya akan berulang lagi.
Apakah faktor2 lain yang boleh menyebabkan gugur

Mencegah keguguran

Bagi kebanyakan orang hamil untuk mencapai cukup bulan (37-40 minggu) tidak menjadi masalah.
Lebih kurang 10-15% akan mengalami keguguran dan sebahagian besar daripada mereka yang berlaku dalam 3 bulan pertama. Keguguran berlaku sekali  pun sudah cukup untuk menyebabkan trauma mental, dan jika ia terus di berulang, ia sangat buruk padahnya dan boleh merosakkan perkahwinan anda. Saya mempunyai pesakit yang telah hamper 10-12 kali keguguran diperingkat awal kehamilan. Bayangkan kesannya terhadap emosinya, trauma yang amat terok.

Mengurus masalah keguguran.

Biasanya, saya akan melaksanakan penilaian yang sangat berhati-hati, pemeriksaan secara menyeluruh dan penyiasatan makmal yang berkaitan untuk mencari apa-apa punca keguguran. Ada kala  saya dapat mengenal pasti punca-merta, tetapi kadang-kadang saya tidak boleh kerana ia mungkin disebabkan oleh kecacatan genetik / kromosom atau mungkin  terdapat mutiple faktor-faktor berinteraksi.

Walau bagaimanapun, baru-baru ini saya mendapati bahawa kadar kejayaan saya dalam merawat keadaan ini telah meningkat dengan ketara, dan saya cuba untuk menganalisis sebab di sebalik kejayaan ini
Saya gunakan beberapa pendekatan rawatan  saintifik.  Jika saya mengesan sebarang penyakit dalam rahim atau ovari, seperti endometriosis dengan rahim retroverted, fibroid, ovari polisistik,rawatan secara pembedahan akan jadi pilihan.
Beberapa jenis jangkitan kuman iaitu TORCHES - Toxoplasmosis, rubella, CMV virus,herpes simples dan syphillis adalah dikaitakn dengan kejadian keguguran yang berulang2. Rawatan sewajar dengan antibiotik dan supplement untuk meningkatkan immunity/ketahanan badan perlu dilaksanakan.

Lain-lain terapi tertumpu pada meningkatkan imuniti pesakit dengan memberikan beberapa penggalak imun dan supplemen tambahan serta antioxidant.
Saya percaya bahawa salah satu faktor dia menyebabkan keguguran ialah immunty/ketahanan yang rendah dan toksin berlebihan di dalam tubuh, Langkah2 memberikan antioksidan dan vitamin C, E dos tinggi akan dapat membantu.

Kaedah lain terapi memperbaiki persekitaran pesakit dengan tujuan mengurangkan tekanan fizikal dan mental khususnya ditempat kerja, mengurangkan pendedahan kepada toksin luaran, bahan kimia pencemar dan berbahaya.

Cuba ikuti langkah-langkah:

1. Jumpa pakar bidan anda dengan seberapa segera . apabila  anda terlambat datang haid , buat ujian kencing untuk mengesahkan  kehamilan. Rawatan olih pakar dari peringkat awal kehamilan sangat penting.

2. Menahan diri daripada hubungan  seksual sehingga mendapat nasihat daripada doctor anda. Dalam peringkat 3 bulan pertama kehamilan, hubungan seks bolih mencetuskan kuncupan atau kontraksi rahim ekoran dari orgasma dan juga kesan dari air mani. Sebaiknya dijauhkan atau dibuang air mani diluar dengan guna kondom.

3. Hormon sokongan - salah satu faktor yang menyebabkan awal keguguran ialah kekurangan progesteron . Saya biasanya memberi pesakit yang berulang kali gugur, hormon progesteron dalam bentuk suntikan (proluton) atau tablet saperti duphaston atau gestanin dalam 3 bulan pertama kehamilan. Hormon progesterone bolih kuatkan kandongan dan mentenangkan rahim dengan mencegah kuncupan rahim

4. Saya memberi multivitamin saperti obimin, asid folik, Vit C 1gm dan Vit E 400-800 IU setiap hari.

5. Penggalak imun -Jintan Hitam (habbatus Sauda), antioksidan yang diperoleh daripada ekstrak buah-buahan dan sayur-sayuran, saya juga beri Livovid iaitu sijenis supplement untuk membersihkan 'toxins dalam badan.

6. Bagi orang-orang yang gemuk dan mempunyai PCOS Saya akan beri mereka Metformin 500mg. Kurangkan karbohidrat dan gula. Penting kawal makanan dengan menjauhkan fast dan junk . foods. Lebihkan makan sayur2 dan buah2 , buat juz buah dan salad.

7. Rehat adalah amat penting. Kurangkan aktiviti2 fizikal dan mental. Jauhkan kerunsingan. Berehat sebanyak2, jika perlu masuk hospital untuk berehat di atas katil, sekurang-kurangnya tinggal di rumah. Doktor bolih beri cuti medical untuk tempoh pendek dan pesakit munkin perlu cuti tanpa gaji untuk tempoh jangka panjang.

8. Jauhkan   racun serangga  atau semburan pewangi atau  kimia. Gunakan make up yang diperbuat dari bahan organik. Sapukan kulit dengan losyen yang berasaskan  minyak zaiton atau kelapa dara

9. Kurangkan Caffein dan juga teh, mengapa tidak mencuba air kelapa dan juz buah2 tempatan yang lain.

10. Jika rahim anda retroverted (kearah belakang) .Baring menyiarap dan alasan bawah perut dua bantal saperti separuh sujud untuk merehatkan rahim.
Luangkan 10-15 minit pada kedudukan itu pada kira-kira 10-11 pagi.dan pukul 3-4 petang dan setengah jam sebelum tidur.
Selepas 3 bulan kehamilan rahim akan keluar dari rongga tulang ponggong dan tidak lagi terancam gugur.

11 Akhirnya - banyak relaksasi, dan untuk umat Islam perbanyakkan baca quran, zikir dan doa. Positif dalam pemikiran, menghilangkan segala bentuk pemikiran negatif.

BERSALIN


Rahim ibu yang sedang mengandung akan mengembang 500 kali lipat dari ukuran normal untuk menampung kandungannya. Darah yang hilang melalui proses kelahiran normal adalah 500ml. Ini sama dengan setengah liter. Badan manusia hanya mampu menanggung rasa sakit hingga 45 Del. Tetapi selama bersalin ibu akan mengalami hingga 57 Del, sama dengan rasa sakit akibat 20 tulang yang patah bersamaan. Ibu bersalin akan mendapat pahala yang sama besarnya dengana 70 tahun shalat dan puasa. Setiap kesakitan pada satu uratnya, Allah hadiahkan bagi Ibu yang melahirkan pahala menunaikan haji. Apabila seseorang perempuan merasakan sakit kerana akan melahirkan, maka Allah s.w.t. mencatat baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah S.W.T. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dosa-dosa dari dirinya seperti keadaan ibunya melahirkannya.

KHASIAT DURIAN BELANDA


Banyak khasiat buah durian belanda yang masih menjadi rahsia atau di rahsiakan.Tahukah anda Durian Belanda ini sebagai agen yang berkesan dan kuat dalam mematikan kanser dalam badan kita. Disebabkan perkara ajaib ini lah, rahsia perubatan kuno ini terus di simpan (tidak disebarkan kelebihannya) kerana dunia perubatan ( pakar kanser) risau ciptaan ubat kimia mereka nanti tidak laku.

Tahukah anda khasiat buah durian belanda ini 1000 kali lebih elok dari membuat kimoterapi. Durian Belanda atau Soursop, buah dari pohon Graviola adalah pembunuh semulajadi sel kanser yang ajaib dengan 10 ribu kali lebih kuat dari pada terapi kimo. Tapi kenapa kita tidak tahu?
Pohonnya rendah, di Brazil dinamai ‘Graviola’, di Sepanyol ‘Guanabana’ bahasa Inggeris dipanggil ‘Soursop’. Di Indonesia, dikenali sebagai buah Sirsak manakala di Malaysia dipanggil sebagai Durian Belanda. Buahnya agak besar, kulitnya berduri lembut, isi buah berwarna putih, rasanya masam-masam manis, dimakan dengan cara membuka kulitnya atau dibuat jus.
Khasiat buah durian belanda ini memberikan kesan anti tumor / kanser yang sangat kuat, dan terbukti secara perubatan menyembuhkan segala jenis kanser. Selain menyembuhkan kanser, buah ini juga berfungsi sebagai anti bakteria, anti fungus , berkesan melawan berbagai jenis parasit dan cacing, menurunkan tekanan darah tinggi, kemurungan, stress, dan menormalkan kembali sistem saraf yang kurang baik.
Institut Sains Kesihatan Amerika telah membuka tabir rahsia buah ajaib ini. Fakta yang memeranjatkan adalah: Jauh dipedalaman hutan Amazon, tumbuh ‘pohon ajaib’, yang akan merubah cara berfikir anda, doktor anda, dan dunia mengenai proses penyembuhan kanser dan harapan untuk bertahan hidup.
1) Menyerang sel kanser secara efektif dan semulajadi, TANPA rasa mual, berat badan turun, rambut gugur, seperti yang terjadi pada terapi kemo.
2) Melindungi sistem kekebalan tubuh dan mencegah dari jangkitan yang mematikan.
3) Pesakit merasakan lebih kuat, lebih sihat selama proses perawatan / penyembuhan.
4) Menambah tenaga dan penampilan fizikal semakin bertambah baik.
Sumber berita sangat mengejutkan ini berasal dari salah satu pengeluar farmasi terbesar di Amerika. Buah durian belanda telah diuji lebih dari 20 makmal, sejak tahun 1970-an hingga beberapa tahun berikutnya. Hasil ujikaji dari ekstrak (sari) buah ini adalah :
5) Secara berkesan memilih sasaran dan membunuh sel jahat dari 12 jenis kanser yang berbeza, diantaranya kanser : Usus Besar, Payu Dara, Prostat, Paru-Paru dan Pankreas.
6) Daya kerjanya 10,000 kali lebih kuat dalam memperlambatkan pertumbuhan sel kanser dibandingkan dengan Adriamycin dan Terapi Kemo yang biasa digunakan !
7) Tidak seperti terapi kemo, ekstrak buah ini secara selektif hanya memburu dan membunuh sel-sel jahat dan TIDAK membahayakan atau membunuh sel-sel yang sihat.
Satu kajian yang dihasilkan oleh the Journal of Natural Products menyatakan bahawa kajian yang dilakukan oleh Catholic University di Korea Selatan, mendakwa bahawa salah satu unsur kimia yang terkandung di dalam Graviola (durian belanda), mampu memilih, membezakan dan membunuh sel kanser usus besar dengan 10,000 kali lebih kuat berbanding dengan Adriamycin dan terapi kemo!
Sebuah kajian di Purdue University pula membuktikan bahwa daun Graviola (durian belanda) mampu membunuh sel kanser secara berkesan, terutama sel kanser: Prostat, Pankreas, dan Paru-paru.
Setelah hampir 7 tahun tidak ada berita mengenai Graviola (durian belanda), akhirnya berita keajaiban ini pecah juga, melalui informasi dari Lembaga-lembaga seperti disebutkan terdahulu.

KEBAIKAN MEMBEDUNG BAYI

Mungkin sebagai ibu bapa baharu, anda masih tidak mahir mengaplikasikan teknik membedung bayi dengan cara yang betul membuatkan si kecil jadi tidak selesa atau bedung tersebut mudah terbuka. Ada beberapa teknik yang harus diikuti untuk memastikan bayi selamat apabila anda mengangkat, mendukung atau membuainya ketika dibedung. Bedung yang tidak kemas akan membahayakan keselamatan bayi.
Antara kebaikan membedung bayi adalah seperti berikut:

Bayi yang masih kecil perlu dibedung. Bedung mengelak bayi mudah terkejut dengan bunyi bising di sekelilingnya.
Kain bedung yang membalut bayi membuatkan bayi tersa seperti di dalam rahim ibunya.
Ia turut membantu mengelakkan bayi dari menggosok dan mencakar mukanya sendiri terutama jika tidak dipakaikan sarung tangan.
Ia turut mengelakkan bayi dari menggawangkan tangannya ke atas dan memberikan kehangatan pada tubuh bayi serta mengurangkan risiko Sindrom Bayi Mati Mengejut (SIDS) ketika tidur akibat terkejut dan tersentak.
Sama ada bayi anda telah didiagnosis mengalami kolik atau tidak, bedung dapat membantu meredakan tangisan bayi.
Membantu penyusuan susu ibu dengan mudah apabila pergerakan bayi terhad kerana dibedung.

KHASIAT PETOLA


1) Pembersihan darah
- Memakan petola dengan kerap adalah cara yang berkesan untuk membersihkan darah anda dari bahan tercemar.Di samping itu ia bertindak untuk meningkatkan kesihatan organ hati.

2) Penyembuhan penyakit kuning
- Khasiat yang diperolehi daripada sayuran ini berupaya menyembuhkan jaundis (sakit kuning) kerana keupayaannya membersihkan organ hati.

3) Bermanfaat untuk penyakit kencing manis
-Kualiti tertentu terdapat pada petola membolehkan ia membantu pesakit kencing manis.Ini kerana kewujudan insulin seperti peptida dalam sayuran ini yang dapat mengurangkan paras gula dalam darah.Selain itu juga mengawal paras tahap insulin darah ke kuantiti yang diperlukan.

4) Membantu penurunan berat badan
- Ia adalah sangat rendah dalam kandungan lemak tepu,ia mempunyai penggunaan yang lebih rendah kolestrol ke arah badan,ia menawarkan jumlah yang sangat ideal lemak dan kalori,mengandungi banyak air di dalamnya.Nilai pemakanan yang terdapat pada petola seperti serat pemakanan,vitamin dan mineral adalah sumber penting untuk mengurangkan berat badan.

5) Memiliki sifat laksatif
- Sayuran ini diiktiraf kerana mempunyai sifat-sifat julap sihat secara semulajadi.Petola boleh dijadikan sebagai ubat yang amat berkesan terhadap masalah sembelit dan mugkin juga boleh digunakan untuk menyembuhkan penyakit buasir.Ia mempunyai keupayaan membantu sistem penghadaman perut.

6) Anti-radang dan antibiotik
- Sifat anti-radang dan antibiotik seolah-olah berkaitan dengan sayur-sayuran tertentu.Ia adalah kaedah semulajadi yang sangat baik untuk menghapuskan sebatian toksik pada badan.

7) Mengukuhkan sistem imun
- Mekanisme pertahanan yang kuat bermakna badan akan lebih mampu untuk bertahan dalam jangkitan bakteria dan mengekal kesihatan.Petola dikatakan mempunyai sumber mekanisme pertahanan untuk memerangi jangkitan dan juga virus.

8) Baik untuk perut
- Selulosa yang banyak dalam petola membantu anda untuk memerangani masalah usus dan dan di samping itu membantu penyembuhan buasir.

DEMAM SAWAN




Apakah Sawan Demam ? – Dr. Alya Hamzah

Sumber: www.locallyhealthy.co.uk
Sumber: www.locallyhealthy.co.uk
Tidak dinafikan, melihat anak terkena sawan demam adalah diantara pengalaman hidup yang memeranjatkan bagi kebanyakan ibu bapa. Mata terbeliak dan mulut kelihatan biru, kaki mengeras dan menjadi kejang. Ini adalah diantara tanda-tanda yang mungkin dapat dilihat ketika anak terkena sawan demam.
Apakah  sawan demam?
Sawan demam sebenarnya bukanlah suatu penyakit yang khusus. Ia adalah satu keadaan apabila seseorang kanak-kanak mengalami sawan kerana kenaikkan suhu badan atau demam yang bukan disebabkan oleh penyakit/jangkitan di dalam otak atau ketidakseimbangan metabolik. Jadi, sawan demam tidak sama dengan penyakit sawan atau epilepsy. Istilah “demam sawan” juga digunakan oleh sebahagian doktor.
Siapa yang boleh mengalaiminya?
Kanak-kanak berusia 3 bulan sehingga 6 tahun secara teorinya boleh mengalami sawan demam. Tetapi lazimnya sawan demam lebih kerap berlaku kepada kanak-kanak yang berumur 6 bulan sehingga 5 tahun.
Apakah yang patut dilakukan apabila melihat anak sawan?
Jangan panik !!
  • Sukar untuk dilakukan! Ini kerana melihat seseorang sawan memang boleh menjadikan kita bingung seketika
  • Namun cubalah sedaya upaya untuk tidak panik agar kita dapat bertindak dengan sewajarnya
Tempatkan anak–anak di kawasan yang selamat
  • Pastikan anak anda ditempatkan di kawasan yang selamat
  • Sebagai contoh, jauhkan dia daripada objek–objek yang mungkin boleh ditendang dengan tidak sengaja dan jatuh pula ke atas dirinya
 Letakkan anak anda dalam posisi mengiring disebelah kiri
  • Tujuannya adalah untuk mengelakkan anak anak daripada tercekik sekiranya terdapat sesuatu di dalam mulutnya dan juga mengelakkan objek tersebut termasuk ke dalam rongga paru paru
  • Objek di dalam mulut lebih mudah termasuk kedalam rongga paru paru kanan daripada paru paru kiri jadi tidak disyorkan meletak anak anda mengiring di sisi kanan
  • Sekiranya anda dapat melihat sesuatu di dalam mulutnya dengan jelas, bolehlah cuba untuk mengeluarkannya dengan satu pergerakkan jari yang cepat ke dalam mulutnya, jika tidak berjaya, jangan cuba untuk menjolok jari anda atau meletakkan sebarang objek lain kedalam mulut anak yang sedang sawan
  • Jangan memaksa anak yang sedang sawan untuk minum air
Perhatikan “pattern” sawan dan tempohnya
  • Lazimnya sawan yang berlaku semasa sawan demam akan berhenti dalam beberapa minit
  • Setelah sawan itu berhenti bawalah anak anda ke klinik yang terhampir untuk penilaian
  • Sekiranya 5 minit telah berlalu dan sawan masih berterusan, teruslah membawa anak anda untuk berjumpa dengan doktor 
  • Memerhatikan sawan anak serta tempohnya dapat membantu doktor yang merawat dalam mendapatkan diagnosis yang tepat
  • Walaupun sawan demam tidak merbahaya, doktor perlu memastikan sawan tersebut bukanlah disebabkan masalah lain yang lebih serius seperti radang selaput otak, gula terlalu rendah di dalam badan atau masalah ketidakseimbangan metabolik yang lain
Bolehkah sawan demam berulang dan adakah ia akan melarat menjadi penyakit epilepsy?
Ya, sawan demam boleh berulang lagi. Antara faktor risiko termasuklah sejarah sawan demam dalam ahli keluarga yang lain dan umur kurang daripada 1 tahun sewaktu sawan demam yang pertama. Hampir separuh daripada kes sawan demam berulang akan berlaku dalam tempoh 6 bulan pertama selepas kejadian yang awal.
Sawan demam tidak menyebabkan epilepsy. Namun, data menunjukkan yang 2% hingga 7% daripada kanak–kanak ini kemudiannya disahkan mengalami epilepsy.
Dalam kes tersebut, kebanyakkannya telah pun mempunyai masalah lain seperti perkembangan yang lambat, masalah sistem saraf otak atau ahli keluarga yang menghidap epilepsy.
Bolehkah sawan demam dielakkan?
Tiada data yang menunjukkan penggunaan ubat demam atau ubat sawan boleh mengelakkan kejadian sawan demam. Namun ubat demam itu boleh membuat anak yang mengalami demam yang tinggi untuk merasa lebih selesa.
Apa yang penting untuk diketahui oleh ibu bapa adalah sawan demam itu suatu keadaan yang tidak serius dan mempunyai prognosis yang sangat baik terutama kepada kanak – kanak yang tidak mempunyai sebarang masalah perkembangan yang lewat atau penyakit sistem saraf otak.
Dr Alya Hamzah ialah seorang pegawai perubatan pediatrik kini bertugas di Sabah dan sedang dalam persediaan untuk peperiksaan pasca-ijazah akhir beliau dalam bidang pediatrik. Beliau menegaskan bahawa perjalanan ke arah kesihatan yang baik adalah perlu diterajui bersama antara doktor dan pesakit. Kenali beliau lebih lanjut dalam lama The Team.

PENTINGNYA PENJAGAAN SELEPAS BERSALIN

PENJAGAAN SELEPAS BERSALIN AMAT PENTING

Kebanyakkan  wanita atau ibu yang baru melahirkan anak, malas berpantang atau degil apabila disuruh berpantang dan paling teruk tak tahu lansung tentang apa itu berpantang . Memang lumrah manusia perkara b ada pendapat  sendiri berdasarkan kawan2, buku dll. Tapi Alhamdulillah dengan adanya  teknologi sekarang, wanita yg baru bersalin pada masa sekarang, banyak membaca, mendapatkan khidmat nasihat drpd pakar atau bidan, bagaimana nak berpantang  menjalankan servis berurut & bertungku serta khidmat nasihat kepada bakal-bakal ibu dan bapa tentang menghadapi kelahiran, cara berpantang, pemakan dan bagaimana mengatasi situasi meroyan dan bagaimana mengelak meroyan ketika berpantang, juga bagaimana menghindari demam kuning pada baby dan macam2 lagi. Paling penting berpantang cara tradisional tapi moden.

Ada sesetengah wanita yang degil, tak mahu berpantang, tak nak ambik jamu lepas bersalin, tak nak berurut atau bertungku, mandi air sejuk, minum ais.

PENJAGAAN SELEPAS BERSALIN AMAT PENTING BAGI MERAWAT SUPAYA
MASALAH RAHIM JATUH DAPAT DIELAKKAN

Peranakan jatuh boleh terjadi kepada wanita selepas bersalin yang tidak mengikut pantang larang terutamanya apabila membuat kerja yang agak berat semasa dalam pantang. Untuk merawatnya, hendaklah kecutkan rahim dengan meminum ramuan berikut:

Air rebusan dengan bahan-bahan seperti kayu sepang, kayu kederang, kulit kayu serapat, manjakani, pati kunyit dan air perahan daun inai perlu disediakan dan di minum.

Apabila peranakan sudah kecut, bolehlah diurut dan disengkak untuk memasukkannya kembali. Wanita yang jatuh peranakan mesti berpantang seperti wanita selepas bersalin.

Sentiasa mendisplinkan diri sepanjang tempoh merawat peranakan jatuh ini. Amatlah penting untuk mengikut segala prosedur mahupun larangan yang dimaklumkan kepada anda. Insya-Allah masalah ini akan selesai dan tidak memberi kesan besar dalam hidup anda lagi. Berusaha, berdoa dan bertawakal adalah kunci segala kejayaan.

LEMON DAN KHASIATNYA


Lemon panas membunuh sel cancer

2~3 irisan lemon dicelupkan dalam 1 gelas air panas, boleh menjadi air alkaline yg bermanfaat bagi tubuh, diminum tiap hari sangat bermanfaat bagi sesiapa saja

Air lemon yang panas akan menghasilkan sejenis zat anti cancer walaupun airnya pahit sedikit, menjadi ubat cancer yg ampuh dalam kedokteran modern

Air lemon sejuk hanya mengandung vit. C. Ibarat tomata, harus dimasak terlebih dahulu baru akan mengeluarkan Lycopene yang bermanfaat

Air lemon panas terbukti bolej menekan pembengkakan dan tumor, boleh membantu mengatasi segala jenis tumor

Lemon Extract boleh melemahkan sel cancer ganas tetapi tidak merosakkan sel normal

Citric Acid dan C Polifenol yg terdapat dalam juice lemon boleh menyesuaikan tekanan darah dan mencegah penyumbatan vena, menyesuaikan sirkulasi darah, mengurangi penggumpalan darah

RAHIM JATUH AKIBAT KURANG BERPANTANG


Kebanyakkan wanita atau ibu yang baru melahirkan anak, malas berpantang atau degil apabila disuruh berpantang dan paling teruk tak tahu lansung tentang apa itu berpantang . Memang lumrah manusia perkara b ada pendapat  sendiri berdasarkan kawan2, buku dll. Tapi Alhamdulillah dengan adanya  teknologi sekarang, wanita yg baru bersalin pada masa sekarang, banyak membaca, mendapatkan khidmat nasihat drpd pakar atau bidan, bagaimana nak berpantan  menjalankan servis berurut & bertungku serta khidmat nasihat kepada bakal-bakal ibu dan bapa tentang menghadapi kelahiran, cara berpantang, pemakan dan bagaimana mengatasi situasi meroyan dan bagaimana mengelak meroyan ketika berpantang, juga bagaimana menghindari demam kuning pada baby dan macam2 lagi. Paling penting berpantang cara tradisional tapi moden. 

Ada sesetengah wanita yang degil, tak mahu berpantang, tak nak ambik jamu lepas bersalin, tak nak berurut atau bertungku, mandi air sejuk, minum air sejuk dan lain-lain.

Apakah Akibat & Kesan :

 Rahim Jatuh / Prolapse

Prolapse Rahim adalah satu keadaan di mana rahim jatuh kebawah dan kadang kala terkeluar dari saluran faraj. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh ligament dan otot yang biasanya memegang rahim pada kedudukkan asal menjadi lemah akibat dari kehamilan dan kelahiran, Justera itu rahim seakan-akan melorot ke bawah melalui saluran faraj.
Keadaan ini merangkumi beberapa peringkat

- Peringkat awal ia hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa.
- Peringkat kedua dimana pintu Rahim jatuh sampai kepermukaan faraj.
- Peringkat ketiga yang sangat teruk ialah apabila keseluruhan Rahim terkeluar daripada saluran dan permukaan faraj, keadaan ini yang biasa di gelar "tombong”.

Gangguan Kencing

Ramai wanita yang mengalami masalah kekenduran rahim atau prolapse akan menghadapi masalah kencing contoh:
      -  kerap kencing
      -  sakit ketika nak kencing
      -  kencing yg tak terkawal khususnya semasa batuk, ketawa yang kuat ini
         di panggil (Stress Incontincence).

Keadaan ini menyusahkan dan menganggu tugas harian khususnya dalam menjalankan amalan  ibadah seperti solat.

Gangguan Hubungan Kelamin

Oleh kerana berlakunya kelonggaran pada faraj khususnya pada otot yang memegang faraj yang dipanggil Pelvic Floor Muscle, Maka kekuatannya untuk mencengkang atau mengemut dalam proses hubungan seksual mungkin terganggu. Ini meyebabkan kepuasan dan kenikmatan seks, khususnya kepada sang suami kurang puas & tak menyeronokkan. Ramai wanita seta suami mengadu tentang kurang nikmat dan tidak puas ketika melakukan hubungan seks, terutama selepas melahirkan anak. Perkara ini berpunca daripada pelbagai faktor tetapi diantaranya ialah kekenduran atau kelemahan otot disekeliling faraj.

Sakit Pingang & Tidak selesa dibahagian Sulit Wanita

Gangguan lain yang boleh timbul akibat daripada proplapse rahim ialah rasa tidak selesa dibahagian sulit, kerana sesuatu benda iaitu rahim terkeluar daripada faraj. Ini berlaku ketika berdiri atau banyak berjalan. Oleh sebab Rahim jatuh ia menarik otot dan sering kali urat dibahagian pingang juga akan tertarik menyebabkan ramai diantara wanita mengadu sakit pinggang.

Gangguan Kesihatan

Dalam Kes Proplapse yang teruk atau peringkat ketiga dimana keseluruhan rahim terkeluar, seringkali pintu rahim tergesel pada seluar dalam dan menyebabkan luka atau erosion. Luka ini seringkali dijangkiti kuman dan menyebabkan keputihan atau pengeluaran lendir yang banyak. Dalam jangka masa panjang ada juga kes dimana berlaku ketumbuhan akibat daripada pergeseran yang berpanjangan.


Oleh Sebab itu, jangan ambik mudah tentang berpantang, pakai bengkung, makan jamu bersalin & makan makanan yg disyorkan..

Daun Sireh China dan khasiatnya

Pastinya sering kali kita terlihat pokok ini selalu tumbuh di kawasan sekitar rumah dan akan mencabutnya dan membuangnya untuk membersihkan kawasan rumah.Namun tahukah anda pokok ini sebenarnya mempunyai khasiat yang tinggi dalam bidang perubatan ?

Pokok ini di kenali sebagai banyak nama seperti sireh laut, sireh cina, sireh pasir, sireh air, sireh bunian dan ketumpang.


Disini kami akan kongsikan khasiatnya.

Merawat Gout
penawar sakit sendi dan perut
jusnya mengelakkan jangkitan pada mata
cirit-birit
batuk
Demam (Ramas Dengan Sedikit air dan sapukan dikepala)
Buasir
selsema
jangkitan pada pundi kencing
Kayap
Darah tinggi
Kencing manis

Daun Sirih Cina Mencegah Darah Tinggi
Semua orang pernah mengalami sakit kepala terutama dikalangan pengidap migraine dan darah tinggi yang mana kedua-dua penyakit itu lazimnya mengakibatkan komplikasi tersebut.

Bagi sesetengah orang, sakit kepala mungkin menyerang sehingga menyebabkan tekanan perasaan yang serius disamping boleh memberi kesan buruk terhadap penghidapnya. Ini termasuklah kecenderungan bertindak di luar jangkaan seperti menghantuk kepala ke dinding, menjerit sekuat hati, membaling objek dan lain-lain perbuatan yang menggambarkan perasaan yang kurang selesa terhadap persekitarannya.

Kebiasaannya, mereka yang menghidap sakit kepala atau pening Cuma memakan pil paracetamol atau ubat-ubatan yang dibeli difarmasi untuk melegakan kesakitan. Bagaimanapun, pokok herba ini dipercayai mempunyai khasiat yang mampu mencegah dan menghilangkan sakit kepala atau mengurangkan tahap serangannya.

Pokok ini dengan nama saintifiknya Gynura Procumbeus ini boleh didapati di kawasan lembap seperti di tepi-tepi sungai atau berhampiran dengan paya. Untuk mengetahui kelebihannya, anda cuma perlu memakan satu atau dua keping daunnya pada setiap hari sama ada dimakan begitu sahaja atau dijadikan ulam ketika makan.

Pengambilan pucuk daun ini adalah lebih baik kerana rasanya lebih lemak berbanding daun matang. Anda boleh makan pucuk daun sirih Cina ini begitu sahaja dan diamalkan terutamanya di kalangan pesakit migraine pada setiap hari untuk mendapatkan khasiatnya.

Berdasarkan pengalaman beberapa orang pengamal kaedah ini, kandungan daun tersebut dipercayai mampu menghilangkan sakit kepala atau pun mencegahnya daripada menyerang. Selain itu, bagi pesakit darah tinggi, pemakanan daun ini mampu mengurangkan kadar tekanan darah tinggi dan sekaligus mengatasi komplikasi sakit kepala.

Pokok Sirih Cina mudah hidup jika ditanam, malah boleh dijadikan hiasan untuk menambahkan lagi keindahan landskap di hadapan rumah. Ia tidak memerlukan penjagaan yang rapi seperti pokok-pokok hiasan yang lain kecuali penyiraman air secukupnya bagi mengelakkan ia mati. Pokok Sirih Cina ini lebih baik ditanam sendiri bagi memudahkan pesakit mendapatkan bekalan daun yang mencukupi untuk dimakan pada setiap hari.

Amalan memakan bahagian pucuk sambung nyawa ni adalah lebih baik. Boleh diamalkan setiap hari. In shaa Allah anda akan merasai kesan positifnya.

Kesimpulannya, daun dan pucuk sambung nyawa ni bukan sekadar ubat untuk melegakan pening kepala, malah ia turut berfungsi mengubati komplikasi yang menyebabkan pening kepala itu sendiri seperti darah tinggi dan migrain.

URUT BERSALIN DAN PENJAGAAN - KAJANG

MULAKAN LANGKAH ANDA SEKARANG!!

1.   PAKEJ URUT BERSALIN

1a.   Urut Bersalin
        Bertungku  @ Sauna Batu Panas
        Bengkungkan

      > 3 Hari RM300
      > 7 Hari - RM680 

1b.  Urut Bersalin 

       Bertungku @ Sauna Batu Panas  
       Bengkungkan 
       Mandikan baby (mandi, urut dan tuamkan)

       > 3 Hari RM350  
       > 7 Hari RM780 


2. PAKEJ RAWATAN BERPANTANG

2.1. PAKEJ SEMINGGU - RM1150
  • Urut Bersalin (setiap hari)
  • Sediakan Herba Mandian ibu (setiap hari)
  • Mandikan, Urut dan Tuam Bayi (setiap hari)
  • Masak Berpantang untuk ibu (setiap hari)
  • Buat Air Minuman Berpantang (setiap hari)
  • Tungku @ Sauna Batu Panas  (setiap hari)
  • Bengkungkan (setiap hari)
  • Sapukan Pilis, Param dan Tempel (setiap hari)
  • PERCUMA SCRUB BADAN (SEKALI)

2.2. PAKEJ 2 MINGGU - RM2150

  • Urut Bersalin (setiap hari)
  • Sediakan Herba Mandian ibu (setiap hari)
  • Mandikan, Urut dan Tuam Bayi (setiap hari)
  • Masak Berpantang untuk ibu (setiap hari)
  • Buat Air Minuman Berpantang (setiap hari)
  • Tungku @ Sauna Batu Panas  (setiap hari)
  • Bengkungkan (setiap hari)
  • Sapukan Pilis, Param dan Tempel (setiap hari)
  • PERCUMA SCRUB BADAN (2 KALI)

PAKEJ DI ATAS TIDAK TERMASUK CAJ PENGANGKUTAN.








   


Rahim jatuh akibat kurang berpantang

Kebanyakkan  wanita atau ibu yang baru melahirkan anak, malas berpantang atau degil apabila disuruh berpantang dan paling teruk tak tahu lansung tentang apa itu berpantang . Memang lumrah manusia perkara b ada pendapat  sendiri berdasarkan kawan2, buku dll. Tapi Alhamdulillah dengan adanya  teknologi sekarang, wanita yg baru bersalin pada masa sekarang, banyak membaca, mendapatkan khidmat nasihat drpd pakar atau bidan, bagaimana nak berpantan  menjalankan servis berurut & bertungku serta khidmat nasihat kepada bakal-bakal ibu dan bapa tentang menghadapi kelahiran, CARA berpantang, pemakan dan bagaimana mengatasi situasi meroyan dan bagaimana mengelak meroyan ketika berpantang, juga bagaimana menghindari demam kuning pada baby dan macam2 lagi. Paling penting berpantang cara tradisional tapi moden.

Ada sesetengah wanita yang degil, tak mahu berpantang, tak nak ambik jamu lepas bersalin, tak nak berurut atau bertungku, mandi air sejuk, minum ai

Apakah Akibat Dan Kesan :

 Rahim Jatuh / Prolapse

Prolapse Rahim adalah satu keadaan di mana rahim jatuh kebawah dan kadang kala terkeluar dari saluran faraj. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh ligament dan otot yang biasanya memegang rahim pada kedudukkan asal menjadi lemah akibat dari kehamilan dan kelahiran, Justera itu rahim seakan-akan melorot ke bawah melalui saluran faraj.
Keadaan ini merangkumi beberapa peringkat

- Peringkat awal ia hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa.
- Peringkat kedua dimana pintu Rahim jatuh sampai kepermukaan faraj.
- Peringkat ketiga yang sangat teruk ialah apabila keseluruhan Rahim terkeluar daripada saluran dan permukaan faraj, keadaan ini yang biasa di gelar "tombong”.

Gangguan Kencing

Ramai wanita yang mengalami masalah kekenduran rahim atau prolapse akan menghadapi masalah kencing contoh:
      -  kerap kencing
      -  sakit ketika nak kencing
      -  kencing yg tak terkawal khususnya semasa batuk, ketawa yang kuat ini
         di panggil (Stress Incontincence).

Keadaan ini menyusahkan dan menganggu tugas harian khususnya dalam menjalankan amalan  ibadah seperti solat.

Gangguan Hubungan Kelamin

Oleh kerana berlakunya kelonggaran pada faraj khususnya pada otot yang memegang faraj yang dipanggil Pelvic FLOOR Muscle, Maka kekuatannya untuk mencengkang atau mengemut dalam proses hubungan seksual mungkin terganggu. Ini meyebabkan kepuasan dan kenikmatan seks, khususnya kepada sang suami kurang puas & tak menyeronokkan. Ramai wanita seta suami mengadu tentang kurang nikmat dan tidak puas ketika melakukan hubungan seks, terutama selepas melahirkan anak. Perkara ini berpunca daripada pelbagai faktor tetapi diantaranya ialah kekenduran atau kelemahan otot disekeliling faraj.

Sakit Pingang & Tidak selesa dibahagian Sulit Wanita

Gangguan lain yang boleh timbul akibat daripada proplapse rahim ialah rasa tidak selesa dibahagian sulit, kerana sesuatu benda iaitu rahim terkeluar daripada faraj. Ini berlaku ketika berdiri atau banyak berjalan. Oleh sebab Rahim jatuh ia menarik otot dan sering kali urat dibahagian pingang juga akan tertarik menyebabkan ramai diantara wanita mengadu sakit pinggang.

Gangguan Kesihatan

Dalam KES Proplapse yang teruk atau peringkat ketiga dimana keseluruhan rahim terkeluar, seringkali pintu rahim tergesel pada seluar dalam dan menyebabkan luka atau erosion. Luka ini seringkali dijangkiti kuman dan menyebabkan keputihan atau pengeluaran lendir yang banyak. Dalam jangka masa panjang ada juga kes dimana berlaku ketumbuhan akibat daripada pergeseran yang berpanjangan.

Oleh Sebab itu, jangan ambik mudah tentang berpantang, pakai bengkung, makan jamu bersalin, makan makanan yg disyorkan..