Kakmek Spa info @ contact

Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi saya seperti di bawah:-

Mobile Number: 0136983686 (Kakmek)

Alamat: Taman Jasmin, Kajang, Selangor.

Email: kakmekspa@yahoo.com

Blogger: kakmekurut.blogspot.com

Endometriosis boleh sebabkan kemandulan

  • Endometriosis
 1 / 1 
PENYAKIT endometriosis boleh dikategorikan sebagai unik yang mempunyai banyak teori, namun penyebab sebenarnya masih belum diketahui.

Ramai wanita mungkin tidak menyedari mereka mengalaminya kerana simptom seakan sama dengan rasa sakit ketika dalam keadaan menstruasi.

Perkataan endometriosis berasal daripada endometrium iaitu lapisan dinding atau tisu yang menyaluti permukaan kulit dalam rahim dan penyakit ini dipercayai berlaku apabila darah haid yang sepatutnya turun melalui saluran uterus ke vagina mengalami penolakan ke atas dan kemudian keluar melalui tiub falopio dan menyelaputi dinding luar rahim.

Bendalir yang menyelaputi dinding rahim itu lama kelamaan akan menjadi tebal mengakibatkan organ berhampiran rahim iaitu usus, pundi kencing akan melekat antara satu sama lain dan setakat ini kes yang pernah ditemui - tisu berkenaan boleh merebak sehingga ke paru-paru.

Keadaan ini jika berterusan akan menyebabkan tiub falopio menghasilkan belon cecair yang mengandungi darah lama yang juga dikenali sebagai ‘choclate cyst’ dan ini akan mengakibatkan kemandulan.

Senggugut serius

Ia akan menyebabkan penghasilan telur yang tidak berkualiti dan sukar untuk membentuk janin dan kadangkala tiub falopio terlekat pada dinding rahim dan menyukarkan telur dan sperma untuk bertemu.

Meskipun lagaknya seperti kanser namun ia tidak mengancam nyawa. Endometriosis ini boleh menyebabkan pesakit mengalami sengungut yang agak teruk apabila datang haid sehingga kebergantungan terhadap pil tahan sakit atau suntikan yang juga tidak digalakkan dalam tempoh masa yang lama.

Namun sekiranya ia bertambah serius, pesakit akan turut mengalami rasa senggugut teruk biarpun bukan pada masa datang haid, malah ia berlaku berterusan sehingga menyebabkan kualiti hidup terganggu di mana pesakit akan kerap mengambil cuti sakit.

Kualiti hubungan pasangan suami isteri juga boleh terjejas kerana keadaan ini akan menyebabkan sakit pada bahagian rahim ke bawah apabila melakukan hubungan seks selain turut berasa kesakitan apabila membuang air besar.

Kaedah rawat

Terdapat kaedah untuk merawat keadaan ini, mereka yang mengalami simptom-simptom perlu mendapat nasihat doktor agar masalah dikenal pasti dengan cara diagnosis berdasarkan pengalaman mereka.

Merawat masalah ini dianggap mencabar kerana kebanyakan mereka yang tampil adalah lingkungan produksi dan mahu hamil turut didapati menghidap endometriosis. Bagi mengatasi masalah ini sejenis ubat menghalang haid akan diberi kepada pesakit dalam masa sama pesakit tidak boleh hamil.

Ini kerana endometriosis berlaku jika wanita itu datang haid, jadi untuk mengatasinya wanita itu perlu berada dalam keadaan tidak haid kerana tisu berkenaan akan kering dalam tempoh masa tertentu.

Terdapat sejenis pil boleh menghalang datang haid, bagaimanapun ia hanya boleh diberi tidak melebihi tempoh enam bulan, jika tidak ia boleh menyebabkan rapuh tulang (osteoporosis) atau simptom menopaus, bagaimanapun sekarang terdapat kaedah baharu boleh bertahan sehingga tiga tahun dan waktu itu wanita tidak akan mengalami haid.

Ini merupakan cabaran kepada doktor pakar sakit puan untuk menentukan kaedah paling sesuai, tetapi sekiranya pesakit berumur 45 tahun ke atas dan tidak lagi menginginkan zuriat, maka disarankan mereka menjalani pembedahan buang rahim.

Endometriosis sukar dikesan, namun dengan kaedah laparoskopi ia boleh ditentukan, di mana prosedur ini memerlukan pembedahan kecil melalui pusat untuk memasukkan kamera bagi melihat keadaan sekitar rahim.

Sekiranya didapati pesakit mempunyai endometriosis, pembedahan kecil dilakukan guna kaedah canggih dengan cara ‘membakar’ tisu endometriosis yang berada di luar rahim.

Setakat ini, tiada ubat yang khusus untuk memulihkan masalah ini dan wanita dinasihatkan menjalani kehidupan seimbang dengan mengamalkan pemakanan diet seimbang, kerap bersenam, banyakkan makan sayuran yang mengandungi antioksidan serta tangani stres dengan baik juga dapat membantu.


Bersama pakar, DR Rama Krishna, Pakar Perbidanan dan Sakit Puan

No comments:

Post a Comment