Kakmek Spa info @ contact

Untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi saya seperti di bawah:-

Mobile Number: 0136983686 (Kakmek)

Alamat: Taman Jasmin, Kajang, Selangor.

Email: kakmekspa@yahoo.com

Blogger: kakmekurut.blogspot.com

TOMBONG / RAHIM JATUH / PROLAPSE..

Pernah dengar tentang tombong atau rahim jatuh atau nama saintifiknya Prolapse.

Prolapse rahim adalah satu keadaan di mana rahim jatuh ke bawah dan kadang-kala terkeluar dari saluran faraj. Keadaan ini biasanya disebabkan oleh ligamen dan otot yang biasanya memegang rahim pada kedudukkan asal menjadi lemah akibat dari kehamilan dan kelahiran. Justeru itu rahim seakan-akan melorot ke bawah melalui saluran faraj.

Keadaan ini merangkumi beberapa peringkat, di peringkat awal ia hanya jatuh sedikit daripada kedudukan biasa, peringkat kedua di mana pintu rahim jatuh sampai ke permukaan faraj dan peringkat ketiga yang sangat teruk ialah apabila keseluruhan rahim terkeluar daripada saluran dan permukaan faraj (satu keadaan yang biasa digelar ‘tombong’'.

Antara sebab Tombong (Keluar Peranakan):

>>Mengangkat benda2 berat ketika pantang.Angkat baby pun dah kira berat juga.

>>Jalan laju2 sbb tu org2 tua marah sangat kalau masa pantang jalan laju2.X boley jalan laju2 tau, lemah lembut jalannyer. Kepit2 sikit .

>>Elak dari terjatuh x kira lah camne cara JATUH pun sama ada jatuh terduduk ke, bahaya.Jatuh peranakan tu nanti.

>> Berbengkung! JANGAN lah x berbengkung akibatnyer amat buruk.Berbengkung bleh support peranakan, bentuk badan akan lebih ramping & yg paling penting ELAK TOMBONG!

>> Wajib jaga pantang genap 44 hari atau 100 hari tanya lah diri sendiri lama mana kiter jaga pantang? Sekarang memang x nampak sgt effectnyer bila berusia nanti tunggulah padahnye. PENDEKKAN masa pantang boleh mngakibatkan rahim menjadi bengkak & x pulih sepenuhnya akibatnya urat saraf menegang semula sakit2 badan especially yg bersalin CEASER.

No comments:

Post a Comment